Pozvaní hosté
Své názory na výše zmíněné téma přijdou vyjádřit pozvaní hosté – poradce ministryně školství RNDr. Jindřich Kitzberger, sexuolog prof. Petr Weiss a PaedDr. Lenka KubrichtováOtázky Michaely Jílkové
- Jakým způsobem probíhá na školách výuka sexuální výchovy?
- Dokáže nová příručka sexuální výchovy ulehčit učitelům výuku tohoto předmětu?
- Jak se na novou příručku dívají rodiče žáků, psychologové a věřící lidé?
Příručka sexuální výchovy má být novou pomůckou při výuce
Ministerstvo školství vydalo novou příručku sexuální výchovy. Na vzniku jednotlivých kapitol a témat se podíleli pedagogové, psychologové i sexuologové. Příručka by měla zjednodušit učitelům výuku a studentům odpovědět na nejrůznější otázky v sexuální oblasti, které mnohdy kantory přivádí do rozpaků.Nová příručka vyvolává negativní ohlasy
Sexuální výchova na školách by měla žákům a studentům poskytnout potřebné informace v otázkách sexuality. Nová příručka, která měla výuku sexuální výchovy usnadnit, však vyvolala mezi některými učiteli, rodiči a také mezi věřícími lidmi velkou diskuzi. Především kapitola č.15 získala největší počet negativních hodnocení. V této kapitole se má jednat o hru s názvem Kompot , která zpovídá děti z velmi intimních otázek. Podle České biskupské konference tato kapitola hraničí s mravní výchovou dětí. Také učitelé se svým názorem netají a hru popsanou v kapitole 15 považují u citlivých dětí za možnou příčinu za vznik traumatu.Ministerstvo školství příručku hájí
Ministerstvo školství s negativními ohlasy nesouhlasí a považuje za nesprávné, že většina dětí dostává odpověď na sexuální otázky především od svých vrstevníků nebo je zjištují na internetu či z médií. Ministerstvo školství je přesvědčeno o tom, že sexuální výchova ve školách je tím správným zdrojem k získávání informací v oblasti sexuality.Vysílání
Diskuzní pořad Máte slovo vysílá Česká televize ve čtvrtek 13. května 2010 od 21:45 hodin na programu ČT1.Internetové vysílání ČT – Máte slovo, 13. 05. 2010, 21:45 h
Upozorňujeme:
- Všichni diskutující jsou povinni zachovávat ve svém vyjadřování slušnost, dobré mravy a ctít zákony. Každý, kdo poruší tato pravidla, bude automaticky z diskuze vyřazen. Více viz etický kodex Etický kodex diskutujících.
- MáteSlovo.cz není oficiálním webem České televize ani Michaely Jílkové.
- Chcete-li kontaktovat tvůrce pořadu, můžete tak učinit prostřednictvím tel. č. 261 13 77 66 nebo e-mailové adresy: mateslovo@ceskatelevize.cz. V průběhu pořadu můžete rovněž zaslat SMS se svým názorem na číslo, které uvidíte na obrazovce.

Linkuj.cz
Vybrali.sme.sk
Del.icio.us
Facebook
Mediablog
Jagg.cz


Květen 13th, 2010 v 10:15 pm
Hezký večer,jsem 53 ročník,v šesté třídě,bylo mi 12 let,jsem byl vyslán,po vyučování,staršími spolužáky,z vyšších tříd,abych zašel do papirnictví,to bylo hned vedle školy,že si chci koupit primerosky,kondomy,tu u nás,na Karvinsku se tomu říká(olačky),tak jsem jim dal svoji aktovku,ti začli hned utíkat k autobusové zastávce,já vešel do papirnictví,požádal prodavačku o zakoupení produktu,co se pak dělo,nechtějte vědět:-)),rachota jak hrom,jak se prý jmenuju,do které třídy chodím,atd:,já pak na to vše zapoměl,na druhý den v ředitelně,hrůza,to musela přijít prodavačka pošeptat ředitelovi,co že jsem to chtěl vlastně koupit,já zapíral,při otázce,na co že ta věc je,on mě asi bral za bral za blbečka,uculoval se,že prý napíše rodičům poznámku,po dneska nenapsal nic:-)),já vím,já jen žertuju,ale vám povím,srandy kopec,já byl tehdá,a jsem doposud,pro každou srandu…Mějte se moooc hezky…Rád vás poslouchám,jste supééér…J.S.
Květen 13th, 2010 v 10:25 pm
Navrh ministersva je pekny, nicmene i nekteri ucitele nejsou schopni o techto vecech mluvit. Ja jsem mel tuto vychovu až v 9 tride, nyni je již dřive… Dal bych tento predmet jako volitelny, např. s chateismem, nebo romstinou apod choulostivymi. Podobne predmety mezi matematiku s cestinou nepatri. Nechal bych tyto temata, jen obecne vramci vychovy rodine. Je prece pro ucitele. Kompot? Znam tuto hru, nesouhlasim vsak abi byla na zakladni skole, muze byt podmetem pro sikanu. Takze ustalit a vyradit od ostatnich, a dat k vyberovim.
Květen 13th, 2010 v 10:29 pm
Taky jsme už o této tematice věděli,přitom se to ve škole neučilo,mezi kamarády se toho více člověk v tomto věku 12-ti let vědělo více,než by vlastně věděli tehdá,vůbec dospělí…
Květen 13th, 2010 v 10:30 pm
A tu se s tím nadělá,jak by tu přišlo,ze západu,něco nového…
Květen 13th, 2010 v 10:34 pm
Nikdo z děcek není zase tak blbý,aby nevěděl,o čem je řeč…
Květen 14th, 2010 v 12:59 am
Výběr diskutujících absolutně neodpovídal zastoupení názorů v populaci. Naprosto chyběli rodiče. Náboženští aktivisté na mě někdy působí jak když v Planetě opic mlátily opice lidi klacky. Těch dvou, kteří jediní hovořili o sexu, prof. Weisse a ředitele Petrnouška mi bylo bezmála líto – jakkoli jim je třeba přiznat, že se drželi (asi už za ta léta ty ostatní znají). Věřící by chtěli učit o sexu jako se ve středověku učilo o hudbě: bez hudebních nástrojů, bez znějící hudby. Sexualita je ale psycho-fyzické počínání (někdy – právě – doslova). Asi by se hodilo udělat speciální debatu o tom, co je to náboženství, pak co je zdraví, co je matrimoniologie a psychologie vztahu (to pro ty, co redukují sex na lásku) – aby se nakonec dostalo na to, co je to sex. Každý z těch bigotních spoluobčanů by si měl/-a zapsat nad postel, hned vedle obrázku Sv. Panny, že spousta sexu (v jejich smyslu, v jediném, který znají – jak na jejich omezenost sexuologové upozornili – tedy penetračního styku) spousta toho sexu na světě probíhá BEZ LÁSKY. Není to optimum, ale je to tak. A tudíž je potřeba široké vrstvy obyvatelstva vzdělávat i pro případ této alternativy,protože ta – jak stačil naštěstí prof. Weiss připomenout – je zcela kritická ohledně šíření HIV/AIDS. Ačkoli v příspěvcích diváků došlo na to, že dospívající mají možnost sledovat porno (a není pochyb, že jí často využívají), tak myslím, že na to vůbec nepřišla řeč, že? Pak ovšem působí pedagogické promluvy jak bezradné kdákání slepice, která vyseděla housata a z břehu sleduje jejich kapacitu k něčemu, co je jí nepochopitelné. Už i z této sexuální výchovy není tak zcela jasné, „proč vlastně lidé něco tak rizikového jako sex provozují?“ Chybí totiž to základní, totiž poučení o libidu, o tom, o čem Shakespeare – v souvislosti se slovem LUST – říká v sonetu 129. „past reason hunted“, čili jako o něčem, co nás žene, ale je to mimo racionalitu, mimo rozum. Na konec aspoň jednu radostnou zprávu i pro tu nejzatrpklejší učitelku z Kardašovy Řečice: i ze sexu se může zrodit láska! Sex je totiž neuvěřitelně silná životní mocnost, z níž se mohou zrodit symfonie (když už se génius dost pobavil pod stolem přisprostlými říkankami), mohou se ale z něho zrodit války a zločiny, samozřejmě nemoci a nechtěná těhotenství, spousta blasfémií proti církvím …všechno možné… ale taky láska, kamarádství, spolupráce, sdílený brainstorming. Pokud tedy chce někdo výzkum sexuality a poučení o ní ponechat na dohady kamarádů a na amatérské poučení od málo poučených rodičů, má na to právo – ostatní ale mají mít stejné práva zvolit si důkladné zkoumání a vzdělávání v této neodmyslitelné (a neodmodlitelné) součásti antropologie.
Květen 14th, 2010 v 3:27 am
Myslim, ze vhodna forma vyuky nikoho neurazi, to co ale predvedl autor je opravdu sila. Nikoho nema co zajimat kdy ja coby dospela zena menstruuji, zda jsem si to delala sama a dalsi choulostive otazky, pokud to autor myslel opravdu vazne, mel by se jiz prestat pohybovat mezi prostitutkami! Jedna vec je o vecech mluvit, druha vsak ucit lidi, ze tyto dotazy jsou normalni. Ne, opravdu nejsou a ptat se na ne treba kolega, zaradila bych ho mezi pekne nevychovance!
Na druhou stranu byla zajimava poznamka reditele te divci cirkevni saskarny, pry jak na druhou neutect pred problemem, pokud proste je a ze citecky na prvnim miste. Bozinku, zese zpatky? Postel az po svatbe a ano, kdyz to nepujde, bude se tlachat o citeckach! Zazito v rodine, nevrici sestrenice cekala na ten zazrak po svatbe, zajimave, ze kecy jak je milovani pred proti bohu, ale zamlceni totalni impotence jiz nikoliv…
O tom, ze by tato vychova mela byt volitelna ja osobne nechci ani slyset, je to jedina sance, jak deti s temito v zivote dulezitymi vecmi seznamit v ultrakatolickych rodinach – no i mezi zidy by se naslo… Seznamovat vsak se vsemi moznymi i vulgarnimi vyrazy, to snad opet dotycny nemuze myslet vazne! Skola ma slouzit ke vzdelavani, ne k tomu aby se nejaky radoby amater predvadel!
SOuhlasim, ze ucit toto 8lete deti je na hlavu, je zbytecne podsouvat, jak pak nekterym neni divne, ze je doma nekdo zneuziva! K sakru, pokud ano, stejne to vyplave na povrch az se to stane!!! Proc je asi procento podobnych pripadu po celem svete stejne???
DOufam, ze az me deti pujdou do skoly, budou se ucit podle neceho, co si zaslouzi pridomek ucebnice…
Mimochodem, jsem 74 rocnik, takze pamatuji jak toto vse bylo desne kozene a slo ztuha. Nicmene jsem nemela pocit, ze mi neco schazi, doma jsem videla nepristupne filmy s tim, ze lepsi videt na platne, nez si rozbit hubu. Kdyz sestrenice moc chtela jet do SRN, musel shlednout 120 dni Sodomy a bylo…
Take mne zarazi, jak autor zpracoval pripadne odmitnuti zaka te udajne fraskovte hry. Nevim, jake ma dotycny vzdelani, ale i laikovi dojde, ze to mnohy neudela jen proto aby nebyl pred tridou za sraba… Pokud nedojde…
Květen 14th, 2010 v 8:02 am
Ja tim chtel rict ze predmetu je na skolach dost, proste nejak ustanovit osnovu co rikat a co ne, sexuologie na zakladku nepatri. Ja mel i v 8mičce uz tehotny spoluzaky. Takze oco tu kraci? Proste nakej chytrak se uracil sepsat knihu (nic proti autorovy) a ministerstvu hold nezbilo nic nez to schvalit. (lepši material asi není) řeklo se ze slouzi ucitelum. Fajn, tak a kde je ucebnice pro studenty(receno zamerne, detem to do rukou nepatri) byt ve14 dospely? Temata tipu masturbace budou tak ci onak. A „šikanaci“ co maji strandu hl ztech „sprostych slov“ hodně. Kam debeta dospela? Nikam ciste byla verejnost informovana, že tu tato prirucka je, a že nekoho pohorsuje? Kdyz se nekomu neliby, tak at napise jinou. Volitelnym mam namisly, ten kde se student dozvi vse do hloubky, ale zakladni varovani tipu HIV, DROGI, RIZika sexu, terminologie a pripadne i ten kondom hold dat do osnov vramci vychovy rodinné. Protoze, ten koren slova sex-ulaní… Děti by meli vedet i o bezdakach, a pod. I atejsta bi byl proti krestanske vychove. Proto do volitelnych predmetu, ale zaklady ponechat a zapsat do osnov (vc. Ucebnic) do RODINNÉ VyCHOVy. Pokroku zdar!
Květen 16th, 2010 v 6:51 pm
Brnak: No nazdar, na vas je videt, ze by misto sexulni vychovy meli ve skolach misto tohoto predmetu pridat matersky jazyk!!!
Celkove ale souhlasim, ze sexuologove nemaji na skolach co delat! To dulezite se da zakomponovat do jinych predmetu.
Problem vasich tehotnych spoluzacek je hezka vec, ale vec vychovvy v rodine, silne pochybuji, ze by jim pomohlo treba to, ze by vedely o treba oznaceni pro penis – zuzlon
Květen 16th, 2010 v 7:25 pm
Výborný nápad! Jen mě mrzí, že matematika nebyla zakomponovaná do jiných předmětů. (A což teprve chemie!)
Ta paní učitelka, co mluvila o studu (přičemž prý učí sex-výchovu po léta) mě opravdu zaskočila tím, že jí za ta léta nedošlo, že stud sám může být tématem jak pro historickou (Delumeau: Hřích a strach), tak pro sociálně-psychologicko besedu (Scheler: O studu).
Často kladená otázka, s níž se setkávám od té doby, co o sexualitě píšu i přednáším – pochopitelně jako skrytý naschvál a podpásovka – „A jaký je váš sexuální život“, přesto – podle úsloví, že „není šprochu“ – nás vede k osobní sebekritické úvaze, zda osobními zkušenostmi, debatami i studiem opravdu MÁME NA TO, abychom o sexualitě mluvili. Náboženští aktivisté by totiž mohli dopadnout jak Mr. Bean, který nevěděl (vygooglujte si to) „co je to ‚fellatio‘“, takže nebyl schopen své farnici říct, jaký je názor církve na fellatio. Ona mu to předvedla, takže od té doby, když je dotázán, jaký je názor Církve na fellatio, „vždy znovu říká, že by rád řekl, jaký je názor Církve na fellatio, ale bohužel neví, co to je ‚fellatio‘“.
Květen 16th, 2010 v 8:09 pm
Vazeny pane Kozaku: A to prednasite kde? Ja osobne s tou damou souhlasim. Pokud poukazujete kam vsude by se debata a studu hodila, pak rovnou tedy mohli porad zabalit a skloubit tento dil treba s pohlavnimi chorobami, kde by prednasel nejaky lekar.
Radeji naucte ve skolach deti poradne cist a psat. Nejtrapnejsi hrubky maji prave zastanci te vymyslene frasky na sexualni vychovu.
Květen 16th, 2010 v 8:30 pm
Najděte si WebExpo2009 Jak změnil Internet náš sexuální život, popř. na minulých pět ročníků konference v Uherském Hradišti O partnerských vztazích a sexualitě.
Poukazuji na to, že vůbec je možná debata/beseda o studu, o jeho původu v naší civilizaci (např. na rozdíl od civilizaci v době Guptovců v Indii). Kdo by absolvoval/-a tuto besedu, už se nikdy nebude stydět jako před tím. Bude se stydět informovaně
Naprosto s Vámi souhlasím ohledně pravopisu. (Podívejte se třeba i na příspěvky v tomto fóru.) Nic nebude mládež víc inspirovat k četbě literatury, než např. Román o Růži (Guillaume de Lorris) nebo Hrubínova Romance pro křídlovku. Zrovna o ní jsem mluvil před čtyřmi roky v Uherském Hradišti na konferenci: o tom, jak mladého Hrubína zasvěcovaly Tonka a Terina. Není divu, že to bude mladé lidi zajímat: už v Kámasútře stojí, že v mládí má muž (ale dnes to jistě bude platit na děvčata) jít za prospěchem a rozkoší, ve stáří za vírou a spásou. [Začínám chápat už tu starší alternativu…]
Dodávám, že Mr Bean je na onom klipu v roli duchovního správce, soudě aspoň podle kolárku.
Květen 16th, 2010 v 10:16 pm
Pavel Kozak: Jenze kdyby se rodny jazyk ucil lepeji, vice lidi by cetlo, kdyby vice lidu cetlo, nemuselo by se premyslet o tom jak ruzne sexuologii podstrcit, ale ruku na srdce, i to v cem se z dob minulych pokracuje coby tzv povinne cetbe by uz chtelo ponekud obmenit. Ja kdysi na tabore resila tehotnou slecnu, matinka se rozcilovala nad vsim moznym, jak skola nepripravi. Skutecnost, ze ona sama slape ji samozrejme jako duvod, kde to ditko videlo nenapadlo. Po 15 letech jsme meli zkusenost i s vnuckou, patrne i pravnucka bude bez studu a nebudeme si namlouvat, stud/nestud, ze skola muze nejak pomoci
Květen 16th, 2010 v 10:40 pm
Mari: První věta Zvěrinovy Sexuologie zní „Sexuologie je disciplina mnoha tváří. Ve světě i u nás existují sexuologové, kteří se rekrutují nejen z řad lékařů, ale také psychologů, sociologů, právníků, pedagogů a jiných specializací. ..“ (Pro zajímavost: já mám na FF UK filosofii v kombinaci s estetikou – to má co společného s tím, že coby estetik krásno/ošklivo, půvab, ale i slast. Momentálně např. řeším internetový puzzlík videa, které by mělo mít všechny rysy oškliva, ale co z toho vychází ve skutečnosti jako výsledek, je především emancipovaná žena /naprosto rovnocenné protihráčství muže a ženy/, vášeň a kontrast barev.) Do těchto oborů – kdyby se dělaly pořádně – se nepochybně „vejdou“ i všechny ty případy, které zmiňujete.
Položme si taky otázku, zda během života sexualita jedince rozkvétá jako jakýkoli jiný talent, má-li podmínky?
Květen 26th, 2010 v 11:56 pm
Pustil jsem si záznam z archivu a na adresu pí Jílkové jsem pronesl neslušné slovo.
Květen 27th, 2010 v 1:32 am
Pavel Kozak: Prosim? Jako vtip dobre. Jde o to co vam muzu a chci odsouhlasit, protoze obhajeni toho co chteji cpat do skolnich osnov s krasnem moc spolecneho nema.
Je hezke vedet z jakych rad se mohou sexuologove rekrutovat. Na ZS jich konci kolik? 0 procent?
Za chvili budeme deti ucit ve skole co? Jak se maji chovat v praci? Vysvetlovat jim co jim hrozi a co ne? Pro mne je lepsi cesta aby je skola vzdelala na tolik, aby nic podobneho nepotrebovali a otazky sexu nachali jak jsou. Nemeli s tim problem nasi predci, a ted se vymysleji takove koniny!
Květen 27th, 2010 v 6:22 am
1. Kdo to bude učit
Sexuologie se chová jinak než ostatní medicínské obory a už úplně jinak než školní obory. Kulturologická část – tím méně esteticko-etická – sexuologie nemá svůj výzkumný ústav. U nás se stále odvoláváme na to, že prof. Hynie založil obor díky osvícenosti meziválečných presidentů. Podívejte se na film Bavme se na téma sex, jak Kinsey měl slíbené peníze, ale pak se ušlechtilé nadaci znelíbil za to, že dělal statistiky homosexuálů. Pokud jde o mě, budu lobbovat, aby bylo založeno Ministerstvo sexu, a pokud MŠMT něco chybí, aby to přenášela na vládu.
2. S hrozbami v práci je to jako s přechodem pro chodce: je sice dobré vychovat k jeho využívání, na něm je ale přece jen doporučeníhodné se ještě rozhlédnout. Podívejte se na stránku Práce a vztahy. Ti, co v práci utrpěli, byli většinou zcela slušní a vychovaní lidé. Problém je, že se častěji ve škole učí o světě jaký by měl být, než jaký je. Základní literaturou by měla být Vzpoura deprivantů.
3. To jste, Mari, nabrala kde, že s tím naši předci neměli problémy? Všechny tři nejvýznamnější české opery – Prodaná nevěsta, Rusalka a Její pastorkyňa – jsou o nezvládané mužské sexualitě. A pokud „problémy neměli“, bylo to díky drakonickým trestům za nevěru.
Květen 29th, 2010 v 10:32 pm
Inkriminovanou příručku jsem si stáhl a pročetl. Evidentně nic hrůzného. Ano, lze o lecčemž diskutovat. Docela mě dostalo, jak marně autoři vysvětlovali, že příručka je pouze pomůcka a učitelé, jako vzdělaní odborníci, ji mají tvořivě využívat.
Na něteré lidi prostě slovo -sex-, a navíc spojené se slovem -dítě-, působí jako rudej hadr na bejka.
Fantastické také je, jak mnozí lidé, včetně pedagogů, zatvrzele odmítají vzít na vědomí, že děti nejpozději v 10 letech už projíždějí pornostránky na netu. A paní učitelka se rozněžňuje nad studem a láskou.
Květen 29th, 2010 v 11:12 pm
Jarda:
(…a to ještě do toho vstupuje ten faktor, že se redukce sexu na lásku odehrává ve škole, takže když paní učitelka jasně naznačí, že „vlastně vůbec nejde o sex, ale o lásku“ – a pokud ta učitelka učí např. biologii – tak se každý dovtípí, že když od ní chce slušnou známku z biologie, tak jistě od této chvíle vlastně vůbec o sexu nepůjde… že?)
Květen 31st, 2010 v 11:01 am
Pavel Kozak: Ale s tim co nyni pisete souhlasim, nevim, ale proc by toto mela zabirat cas ve skolach, kdyz by to mela byt i zalezitost rodiny a vychovy v ni. To co pisete o prehaneni s laskou atd. je hezka vec. To co jsem videla v poradu, tam toho rekli vice a dost veci se mi nelibilo. Zajimalo by mne jak by to resili ve skolach v emigrantskych taborecha treba i s muslimy v nasich koncinach. Tam se ptat na urcite veci, je snad v jejich koncinach k nepreziti! Ne, ze by jim vice informaci uskodilo. Jen jsem svedkem toho, ze uz nejaka osveta na skolach je a jak se lisi vysledek na jedne strane statu a na druhem katolickem jsem se setkala s divkou, davno ne nactiletou, ktera rusila svatbu s tim, ze ten jeji je nejakej „divnej“ protoze ji na nadrazi strcil jazyk do pusy!!! Tenkrat ji muj pritel v legraci rekl. ze za tyden by se asi strasne divila co se do ni da vse strcit a bylo o to veseleji a moje mati servala rodice, ze snad nejsou v dnesni dobe zcela pri smyslech, vazne by mne zajimal pristup treba k fanatickym vericim. A ne ze by ta slecna nikdy nepotkala ucebnici biologie! Ale o pristupu k nekterym latkam vve skole…
Květen 31st, 2010 v 1:31 pm
Mari: Jak říkám, i z chemie měli udělat záležitost rodiny – mohli mi tím ubrat dlouhá pololetí trápení – – a možná, že bych ji (díky tetě-inženýrce) uměl lépe, než sex-výchovu ti, kteří se budou vzdělávat doma. Často to bude vypadat jako na Brueghelově obraze, kde slepý vede slepého.
Na nádraží doporučuji do nikoho nic nestrkat! Optimální je společenství Eleferno
…ale ti se nescházejí určitě na nádraží.
Tam každou chvíli chodí streetworkeři (jako Laci Su"megh, co se stará
o chlapecké prostituty) a zkoumají HIV/AIDS.
Květen 31st, 2010 v 1:48 pm
Ja myslim, ze si rozumime, ale jsou presto pripady, kterych se toto proste nedotkne. Nerikam, ze se nema sexualni vychova na skolach ucit. Ta poznamka o chemii mela byt jako podpasovka? Mozna jste chtel rici, ze mame skoly rovnou zavrit. Prijde mi to jako bychom se za chvili pozastavovali nad tim, ze mame posilat deti do skoly slusne vychovane, nasledne pak pozadovat aby toto napravovala skola. Proste mi prijde, ze dnes jde uroven vzdelani niz a niz, o znalosti nasich autoru, jazyka atd. ani nemluve, hlavne, ze zaky podle nejakeho vymyslu naucime veskara pojmenovani pohlavnich udu. To se nezlobte, spise mi to prijde, jakobychom lamali hul nad nasi civilizaci a snazili se alespon vysvetlit jak se mnozit a podobne a ostatni je jaksi druhorade.
To povidani o lasce/nelasce je take hezka vec, snad je nam obema jasne, ze hola fakta o tom jak skocit na vec, jak spravne taky neni to prave orechove.
Navic jste jiste postrehl fakt, ze v poradu zdaleka nazminovali pouze posledni rocniky druheho stupne, coz jsou opravdu pak rozdily v pristupech doma, pokud ma treba nekdo odrostlejsi sourozence a naopak jedinacek starsich manzelu, kteri se o problemu ani sluvkem nezmini. Zas predstava, ze kazde dite uz vi oco jde a dozvedelo se to treba o poluzaku je ale take mylna
Květen 31st, 2010 v 3:58 pm
Chtěl jsem říct, že sex-výchova je stejný, ba důležitější, předmět, než ty, jejichž metodika je rozpracovaná, a kterými nás spamují učitelé víc než dost. Např. výuka cizích jazyků je roztahovaná na jevy, které neumí pořádně ani rodilý mluvčí; jistě je tomu tak proto, že kdyby vyšlo najevo, že k domluvení se cizím jazykem stačí první tři lekce a slovíčka z oblasti, v níž se budu pohybovat, tři čtvrtiny učebnich bychom mohli vyhodit.
Oproti tomu právě v oblasti sexuální výchovy narážíme – sotva se zamyslíme, co všechno do ní spadá nad terminologii a jak vypadá pár při styku – na taková témata, která bych stěží svěřil rodině. Sama teorie kolem HIV/AIDS – no, nevím, která rodina je schopna dát o tom poučení, které by bylo jako řidičák do životní džungle?
Podívejte se na debaty např. na Lide.cz! To je živý pomník chybějící sexuální výchovy. Ve dne v noci tam běží debaty o věcech, na které nemají mladí lidé instituci (nebo o ní nevědí, nebo není dostatečně poruce, nebo se stydí do ní zajít), kde právě o těchto problémech dostat odpovědi kvalifikované.
Vůbec nechápu, koho to napadlo, že by sexuální výchova měla a) být ditribuovaná do jiných předmětů? (Snad proto, aby byla menší kontrola nad nedostatečnými výslednými znalostmi žáků?), b) že by se měla konat formnou jednotlivých přednášek? …zatímco každý jiný předmět se učí zcela cyklicky, pravidelně a systematicky.
Z vlastní zkušenosti – jako bývalý učitel HV – vím, že pořádného důstojenství v našem školství nelze dosáhnout u oboru, který se týká něčeho, co mají lidé rádi – viz obrázek počítače, jehož klávesnice má jen dvě klávesy MUSIC a PORN – jakoby to byl obor lehčí a méně závažný, když předmět toho oboru mají lidi od přiro…zenosti rádi. Správný učitel HV či sex-výchovy by se měl asi cítit jako profesor zmenšování z Dívky na koštěti. Proč? Protože hudbu a porno konzumují mladí sami a dobrovolně, zatímco do šutrologického či latinského kroužku chodí jen zvláštně osvícení jedinci?
Květen 31st, 2010 v 7:35 pm
Ale ja s vami prece souhlasim, rikam, jen, ze vse nelze ucit ve skole a tady mnohdy na toto samotni rodice kaslou. Nerikam, ze nema byt, nicmene rodice by se mely absolutne podilet v tomto nejvice, coz se mnohdy nedeje o jsou pak prekvapeni nad necim o cem „mysleli“ ze jejich ditko vi, ze se to musi ucit i ve skole. Ono staci, kolik mladych chce antikocepci a rodicum to radeji nereknou a ejhle, maler jak vysity je na svete. I kdyz nerikam, ze antikocepce velmi brzy je reseni, to rozhodne ne. Je toho ale mnoho, co mohou prave jen rodice.
Priznavam, ze nyni nevím v jakem veku jest je a neni potreba souhlas rodicu k antikocepci, bohuzel jsem namatkou projela net a nevi to ani dost mladych, kterych se to tyka prave dnes a to mi prijde pak drobet kontraproduktivni, ze by vsichni nedavali ve skole pozor? Nebo se tam tuto informaci nedozvi?
Květen 31st, 2010 v 8:13 pm
Ale to přece máme všichni od rodičů: v něčem z rodiny náskok, v něčem nedostatek informací. Určitý standardní základ by ale měl být pro všechny, právě pro ty, jejichž rodiče „by měli“ jim to či ono říct, ale neřeknou, nebo to nedokážou. Od toho funguje osvícený stát od dob Marie Terezie. Nevím, proč by varování před nemocemi a neplánovaným těhotenstvím měly mít nějaký jiný režim jen proto, že někteří mají to štěstí, že jejich rodiče jsou více informovaní?
Se sexem mladých je to tak, že jediné, co není povoleno, je jeden nad 15 a druhý pod. Dva pod 15 jsou totiž bráni jako „nevinná dětská hra“ (Erotika a paragrafy, Dr M. Mitlo"hner, str. 109)
Červen 1st, 2010 v 12:17 am
Pavel Kozak: A zase se mrskame na jednom miste, v poradu zdaleka nebyly zmineni deti pouze na konci druheho stupne.
Trochu nechapu, proc mi porad pisete jednu a tu samou vec, kterou jsem vam navic xkrat odsouhlasila, prijde mi to imho uz opravdu zbytecne, uz proto, ze se vyjadrujete porad k tezemu aniz bych vam toto vyvracela a casti meho prispevku jdou tim padem vylozene vnivec
Listopad 1st, 2011 v 10:23 pm
Nedá mi to a musím se zeptat, kdo kdy z těch lidí, kteří pronášejí kritiku viděl za poslední rok živé dítě, nedej bože skupinu dětí … ? Proč?! Prokrista pána! Učitelé s více jak 20ti letou zkušeností – to je to co je správné?! Psychologové teoretici? A ve správných rodinách se nemasturbuje?
Hloupost je největší prokletí lidstva!
Listopad 2nd, 2011 v 2:46 am
Simona: Myslite ty same s „skvele“ odborniky, kteri vyhotovovali statni maturitni otazky z CJ? Ty, diky kterym maturanti z obdobi podzimu maji utrum, nebo ty, kteri se nasledne rvou o to aby misto te vasi sexualni vychovy byla vyucovana charita? Ja si treba tu cestinu nepredstavuji tak, ze se muselo odpovidat na vylozene otazku pro svadlenky!
K te vasi ironii a poznamce na zaver se tedy ptam, kolik zivych deti jakehokoliv veku jste videla vy, ci kolik jich mate? Vedela byste totiz, ze ohledne masturbace si to priroda zaridi omnoho lepe uz u deti predskolniho veku a nekoho, kdo se haji byt 20ti lety profese k tomu opravdu nepotrebuje.
S tou hlouposti mate pravdu, pro dite je nesmirne dulezite vedet, jak se kteremu pohlavnimu udu rika a podobne vymysly tech vasich odborniku. Celkem chapu, ze u vas to bude asi dulezite:-( Ja se priznavam, ze budu radeji, kdyz vyuka ve skolach nepujde tak rapidne dolu, jak jde. Ono staci srovnat z ceho se maturovalo co do nasi materstiny a matematiky pred 30, 20, 10 lety a z ceho nyni. Nekterym to ale zrejme vyhovuje